Air Greenland - Bestil billige flybilletter her

Klik her for at besøge AIR GREENLAND og bestil  flybilletter 

air, greenland, grønland, fly, rejse, flybilletter, flybillet, billige, billig, airgreenland

air greenland historie

De første år benyttede man Catalina-fly, der kunne lande både på vand og på landingsbanerne i Narsarsuaq og Kangerlussuaq, der blev etableret af det amerikanske forsvar under 2. verdenskrig. Når der skulle landes ved en by skulle ”landingsbanen” først ryddes for isfjelde og isskosser, og hver by havde en særlig lufthavnskode, der var malet på udvalgte tage på byens huse.

I 1965 blev der anlagt heliporte i alle byer og beflyvningen blev udført med S-61 helikoptere, der kunne medtage op til 20 passagerer. På det tidspunkt var rutenettet i Grønland på ca. 3000 km, hvilket var verdens længste rutenet betjent med helikopter. Der blev årligt fløjet med 15.000 passagerer, et antal der i løbet af ti år steg til 50.000.

Som følge af den hastige udvikling i Grønland i 1960’erne og 1970’erne steg behovet for både gods- og passagertransport, og da helikoptere er meget dyre i drift, besluttede man gradvis at overgå til beflyvning med fastvingende fly. Der blev bygget lufthavne, først i Nuuk (1979) og Ilulissat (1983) og senere i de fleste byer langs Grønlands vestkyst. I dag foregår det meste af den interne trafik i Grønland med DASH-7 fly med plads til op til 50 passagerer – ofte er en del af kabinen dog inddraget til fragt. Enkelte byer samt bygderne betjenes stadig med helikoptere af forskellig størrelse.

Air Greenland varetager også rednings- og eftersøgningstjenesten og fungerer som ambulance, hvis patienter skal evakueres til et større hospital eller til behandling i Danmark. Desuden bistår Air Greenland med sine helikoptere i forbindelse med mineralefterforskning og udfører charteropgaver både i og udenfor Grønland. Blandt andet har Air Greenlands fly og materiel løst opgaver ved Antarktis, i Nepal og i Afrika.

I slutningen af 1990’erne besluttede Air Greenland sig for at tage konkurrencen op med SAS, der indtil da alene havde varetaget ruteflyvningen mellem Grønland og Danmark. Air Greenland indkøbte to jetfly, og efter et par år trak SAS sig fra ruten på helårsbasis. Air Greenland varetager nu alene helårsbeflyvningen mellem Danmark og henholdsvis Kangerlussuaq og Narsarsuaq. I vinterperioden er der fem ugentlige forbindelser og om sommeren 10 til12 ugentlige forbindelser.

Væksten i antallet af passagerer har været stejl: Fra 15.000 passagerer i 1965 er antallet mere end 40-doblet. I 2007 bød Air Greenland velkommen ombord til mere end 403.000 passagerer! (kilde:airgreenland.dk)

Rigtig god flyve tur med Air Greenland !

air, greenland, grønland, fly, rejse, flybilletter, flybillet, billige, billig, airgreenland

air greenland - mission, vision og værdier

Mission

Vores mission er at tilbyde kunderne konkurrencedygtige og attraktive atlant- og indenrigsrejser samt fungere som turismeudvikler og partner for offentlige myndigheder og erhvervsorganisationer i og omkring Grønland.

Vision

Vores vision er at styrke markedslederpositionen på atlant- og indenrigsruterne, videreudvikle den professionelle charterforretning samt foretage investeringer, der øger attraktiviteten og stimulerer efterspørgslen efter rejser til, fra og i Grønland. Alt med henblik på at sikre vores kunder den bedste oplevelse.
 
Værdier

Kommerciel Logik
”Vi har en enkel og sammenhængende logik i vores organisation, der gør os i stand til at manøvrere og konkurrere i de højere luftlag. Vi er kundeorienterede og omkostningsbevidste. Vi når vores mål ved at træffe beslutninger baseret på, hvad der er bedst for kunden, for selskabet og for os selv – i den rækkefølge”
                                                  
Gensidig Problemløsning
”At løse problemer er en del af vores hverdag. Opgaver eller problemer bliver ikke gemt, glemt eller skubbet over til andre, de løses med det samme (hvis det er muligt). Vi løser opståede problemer bedst, når vi arbejder sammen og står gerne tidligt op og går sent i seng når det kræves. Vi skaber den fornødne plads til nytænkning, udfordring og meningsudveksling, så vi får det bedste frem i vores kolleger”

Tilgængelig Service
”Service er en æressag – uanset om vi afleverer til en kunde eller en kollega, gør vi os umage. Vores tilgængelighed er i top og vi viser vores indstilling – vi ser det positive, også i svære situationer, og vi leder med lys og lygte efter lejligheder til at samle folk og fejre den gode serviceoplevelse”

Respektfuld Ã…benhed
”Vi har respekt for og lytter til vores kunder og hinanden – vi er opmærksomme, venlige, præcise og ydmyge over for de mennesker som vælger at rejse, samarbejde eller arbejde med os. Vi har tillid til hinandens hensigter og intentioner. Vi kommunikerer Ã¥bent og ærligt om selskabets økonomiske og organisatoriske tilstand, og involverer organisationen bredt i at løse problemerne” (kilde:airgreenland.dk) 

kontakt air greenland

Air Greenland Hovedkontor
Postbox 1012
DK-3900 Nuuk
Postbox 1012

Tlf. (+299) 34 34 34
Fax (+299) 32 72 88
Send e-mail




air, greenland, grønland, fly, rejse, flybilletter, flybillet, billige, billig, airgreenland